Захист прав споживачів: як діяти, коли твої права порушують

Автор: Христина Тимофійчук

Чи не щодня нам доводиться робити різного роду покупки. Часто буває так, що придбаний товар або надана нам послуга, за яку ми заплатили є неякісною. В такому випадку потрібно захищати свої права. Для того щоб з’ясувати, які права гарантовані нам законодавством, та як їх захистити, перш за все треба уточнити в яких ситуаціях ми заявляємо про себе, як споживач.

Отже, споживач – це фізична особа, яка придбала, замовила, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних із підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника. Найчастіше ми виступаємо у ролі споживачів, коли купуємо певні товари в магазині чи отримуємо послуги. Це може стосуватися, наприклад, ремонту техніки, авто, отримання комунальних послуг, використання послуг перевізників, відвідування кав’ярень, кінотеатрів тощо.

Які права гарантовані нам державою

Усі послуги мають надаватися нам якісними та з гарантіями. В разі їх порушення або недотримання наші права гарантовано Законом України «Про захист прав споживачів». Керуючись цим документом особи, що знаходяться на території України (не лише громадяни України, а й інших країн), під час придбання, замовлення чи використання товарів (робіт, послуг) мають право на:

  • захист своїх прав державою;
  • здобуття знань;
  • належну якість продукції та обслуговування;
  • безпеку продукції;
  • необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
  • відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров’я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством;
  • звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;
  • об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).

Але, не менш важливою є процедура придбання товару. При покупці слід дотримуватись небагатьох правил:

  • вимагати чек на товар і зберігати його протягом терміну користування виробом;
  • купуючи товар з гарантійним терміном, перевірити наявність штампу магазину з вказаною датою продажу в технічному паспорті і в гарантійному талоні.

Як захистити свої права

Якщо після придбання продукції ви виявили дефекти чи невідповідність у якості, негайно заявляйте про свої права споживача. Однак переконайтеся, що вади товару виникли не через порушення вами правил користування. Якщо з вашої сторони все гаразд, вимагайте повернути кошти або замінити продукцію.

Що потрібно для цього:

  1. Збережіть документи, які могли б підтвердити факт покупки. Мається на увазі квитанцію чи товарний чек і обовязково технічний паспорт товару.

  2. Із зібраними паперами зверніться до продавця в якого здійснювали покупку. Якщо він відмовляється приймати вашу скаргу, пишіть її на імя директора магазину або власника товару.
  3. Пишучи скаргу чітко сформуйте свої претензії прикріпивши підтверджуючі квитанції. Простежте щоб ваш документ зареєстрували, в іншому випадку він не набуде жодного правового значення. Один примірник складеної скарги заберіть собі, інший залиште в магазині.
  4. У разі відмови прийняти скаргу, надішліть її рекомендованим листом на адресу продавця (виконавця, виробника). Поштову квитанцію збережіть.    
  5. Якщо протягом установленого законом строку ви не отримаєте відповіді чи у задоволенні вашої вимоги буде відмовлено, зверніться з позовом до суду.

Як повернути товар без чека

Часто буває так, що на придбану продукцію неналежної якості загубили чек,  забули, або продавець не наддав його. Пам’ятайте – можна здати товар і без чека! Що ж потрібно робити? 

Процедура повернення товару без чека за своїми юридичними діями не відрізняється від написання претензій через неякісний товар. В цьому випадку, для перестраховки, також потрібно складати скаргу в двох примірниках із підписом чи печаткою продавця. Як діяти ретельно в цій ситуації, давайте розберемо по пунктам:

  1. Знайдіть свідків, які бачили і зможуть підтвердити те, що ви робили покупку товару, який хочете повернути. Це може бути упаковка, яка залишилася від товару, але на ній повинні бути відмітки про магазин де був куплений цей товар.

  2. Якщо ваше бажання поміняти товар не приймають до уваги, пишіть скаргу. Фахівці рекомендують при її написанні формулювати слова таким чином, щоб це не було прохання, а дійсно вимога. Замінюйте усі м’які форми вислову на більш жорсткі та вимогливі.

  3. В разі звинувачення вас в неправильній експлуатації товару, вимагайте проведення експертизи за вашої присутності, для більшої гарантії процес перевірки можете фіксувати на відео.

  4. Попросіть перевірити відеокамери, які зазвичай є в магазинах. Але з цим варто не тягнути і одразу попросити це зробити, адже часто буває так, що відеозаписи видаляють. Якщо  вам відмовили – запишіть це у скаргу.

  5. Якщо покупку здійснили у відкритому місці – на ринку звертатися у міський відділ культури, або інспекцію з благоустрою міста, яка видає дозволи на торгівлю.

Якщо вашу скаргу не прийняли до уваги

Якщо вашу скаргу проігнорували, а суд не задовольнив ваші інтереси, слід звертатися у інші інстанції. Зокрема:

  • до Державного Комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики (Держспоживстандарт України) та його місцевих відділень;
  • до Ради народних депутатів, її виконавчих органів.
  • в місцеву державну адміністрацію;
  • до органів i установ державного санітарного нагляду України;
  • в інші органи державної виконавчої влади, на які покладено контроль за якістю i безпекою товарів (робіт, послуг), призначених для споживачів.
  • в Антимонопольний комітет України чи його територіальний відділ.

Тому при порушенні найменших прав одразу дійте згідно чинного законодавства, але перш за все, вдалих вам покупок без суду та неввічливих продавців.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *